Productie- en raffinaderijbeheer
Belangrijkste voordelen
Beheer van faciliteiten en nutsvoorzieningen
Snel en op afstand inspecteren, in kaart brengen en bewaken van faciliteiten zoals fakkelpijpen (schouwen) en koeltorens vanaf de grond zonder de activiteiten te stoppen.
Lekdetectie en -reparatie (LDAR)
Identificeer lekkages snel en nauwkeurig met behulp van drones die zijn uitgerust met gespecialiseerde sensoren, zodat het personeel veilig blijft en er tijdig beslissingen kunnen worden genomen.
Veiligheid en beveiliging
Voer regelmatige patrouilles en routineveiligheidsinspecties uit met geautomatiseerde dronevluchten, waarbij belangrijke bevindingen en kritieke problemen naadloos worden gedocumenteerd.
Digitalisering van bedrijfsmiddelen
Maak high-definition 2D-kaarten en 3D-modellen van faciliteiten en verticale structuren met behulp van survey-grade drones en illustreer inspectieresultaten digitaal.
Traditionele uitdagingen bij het beheer van faciliteiten en nutsvoorzieningen
-> De activiteiten moeten vaak worden stilgelegd om problemen in de installatie aan te pakken of inspecties uit te voeren, wat waardeverlies tot gevolg zou hebben.
-> Afgasfakkels, olietanks en koeltorens zijn gevaarlijke locaties voor inspectiepersoneel.
-> Er zijn lange manuren nodig om grotere locaties te bestrijken. Beperkingen in handhinstrumenten, gegevensverzameling kan onvolledig zijn.
Hoe drones het beheer van faciliteiten kunnen verbeteren
Inzetbaar om complexe structuren te inspecteren terwijl de werkzaamheden doorgaan, problemen aan te pakken met minimaal waardeverlies.
Verkrijg uitgebreide overzichten van de hele locatie, inclusief alle delen van hoogbouw, zonder het leven van personeel in gevaar te brengen.
Digitaliseer inspectieresultaten voor een gecoördineerde reactie, het bijhouden van gegevens en een gestroomlijnd projectbeheer.
Verwante casestudie : Drones verbeteren inspectieresultaten voor Argentijnse olie- en gasraffinaderijen
Thermische drones maken veiligere, efficiëntere raffinaderijinspectie mogelijk
Naarmate drones een betrouwbare oplossing werden voor ondernemingen, groeide de interesse van de grootste olie- en gasbedrijven van Argentinië in het gebruik van inspectiediensten voor hun infrastructuur. Drone-adoptie in verschillende toepassingen heeft exponentiële verbetering van de veiligheid en efficiëntie gebracht aan de top-tier O & G-spelers van het land, waaronder YPF, Shell, Petrocuyo, Edelap en 360 Energía.
In de afgelopen vier jaar heeft Felipe Vadillo, een professionele vliegtuigingenieur, inspecties voor olie- en gasraffinaderijen uitgevoerd met thermische drones. Hij was een van de eersten die in Argentinië gebruik maakte van multi-rotordrones en voerde de eerste veldtest uit om de functionaliteit van een fakkelsysteem van een raffinaderij te evalueren. De test overtuigde de managers en operators van de raffinaderij van het nut van dronetechnologie en riep de hulp in van Vadillo.
Drones gebruiken voor inspecties
Inspecties van de raffinaderijinfrastructuur zijn van groot belang bij het opsporen van potentiële fouten of zwakke punten in de hele fabriek. “We voeren wekelijks fotografische onderzoeken uit, waardoor we toegang hebben tot de informatie die we normaal niet zouden kunnen verzamelen. De operators van de fabriek analyseren deze informatie vervolgens grondig,” aldus Felipe Vadillo.
Het gebruik van UAV-technologie voor raffinaderijinspecties bespaart exploitanten en managers van de fabriek ongetwijfeld enorm veel tijd. “Voor de komst van drones werden inspecties uitgevoerd door verschillende personeelsleden, een taak die het gebruik van helikopters vereiste om fakkelsystemen of steigers voor hoge constructies te onderzoeken,” legde Vadillo uit.
Tot nu toe zijn drones gebruikt om:
De werking van fakkels ( schouwen) van raffinaderijen te evalueren;
Stoominstallaties te beoordelen;
Zwakke punten in constructies te identificeren;
Storingen in flenzen vast te stellen;
Vervormingen aan het licht te brengen;
Goed onderhoud uitvoeren.
Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van drone-technologie voor inspectiediensten is dat de exploitanten van de fabriek de activiteiten niet voor langere perioden hoeven stil te leggen.
“Olie- en gasraffinaderijen kunnen mogelijk miljoenen dollars per dag verliezen als ze gedwongen worden om diensten stil te leggen”, merkt Vadillo op. “Als een oven 130 dagen buiten bedrijf is, resulteert dat in een aanzienlijk productieverlies voor de fabriek.”
Met drone-technologie in handen kunnen olieraffinaderijen fabrieksstops voorkomen, de tijd voor routine-onderhoud verkorten, inspecties uitvoeren zonder de werkzaamheden te hoeven stilleggen en de hoeveelheid geld en middelen verminderen die nodig zijn om missies te voltooien. Met drone-technologie kan worden voorkomen dat inspecties moeten worden uitgevoerd met behulp van steigers, wat duur en gevaarlijk kan zijn. Met ongelofelijke vliegsoftware kunnen fabrieksoperators snel waardevolle informatie verkrijgen, waardoor ze cruciale beslissingen nauwkeuriger kunnen nemen.
Aan de slag: De must-know van het uitvoeren van drone inspecties
Wat is thermografie vanuit de lucht?
Thermografie is het proces waarbij thermische camera’s worden gebruikt om warmtesignaturen te detecteren. In combinatie met de mogelijkheden van een high-powered drone, kunnen piloten warmtebronnen en interessante punten identificeren zonder fysiek contact te hoeven maken. De uitgestraalde energie die wordt geïdentificeerd kan vervolgens worden omgezet in temperatuurwaarden, wat waardevolle informatie oplevert.
Voor Vadillo is het gebruik van thermografie met UAV’s, vaak passieve thermografie genoemd, een uitstekende manier om de energie die door objecten wordt geproduceerd vast te leggen en weer te geven. Deze methode bespaart niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat inspectieteams uit gevaarlijke situaties worden gehouden. Dit is een instrument dat hem heeft geholpen om veel efficiënter dan de traditionele inspectiemethoden ongelooflijke resultaten te boeken.
Hoe bereidt u een inspectie voor?
Voor een typische fabrieksinspectie moet volgens Vadillo eerst het kleurenpalet worden gekozen. Drones zoals de Mavic 2 Enterprise of Matrice Series, uitgerust met thermische camera’s, hebben verschillende kleurenpaletten beschikbaar.
Omdat infrarode energie onzichtbaar is, passen thermische camera’s valse kleuren toe bij verschillende energie-intensiteiten om beelden te creëren die dan zichtbaar zijn. Het kiezen van een kleurenpalet is meestal een kwestie van voorkeur van de gebruiker. Het is echter belangrijk dat het gekozen palet in staat is thermische afwijkingen duidelijk weer te geven. Het palet wijst verschillende kleuren toe om specifieke temperatuurniveaus te benadrukken, waarbij afhankelijk van het gebruikte kleurengamma meer of minder contrast wordt gebruikt.
“Gewoonlijk voeren we drie vluchten uit, twee met RGB-camera’s en één met een thermische camera. Door verschillende protocollen, zoals het verkrijgen van toegang tot de fabriek, het verkrijgen van werkvergunningen, het coördineren met de teaminspecteur en het erkennen van zijn eisen, het vertrouwd raken met de fabriek en het evalueren van vliegroutes, kan een inspectie vier tot zes uur in beslag nemen. Dit is echter aanzienlijk minder dan de tijd die nodig is voor inspecties zonder drones, die tot 15 dagen kan oplopen.
Inspecties moeten worden uitgevoerd op dagen met goed weer. Dit betekent dat niet moet worden gevlogen wanneer de zon direct op de te inspecteren objecten schijnt, wat de temperatuurmetingen kan beïnvloeden. Slecht weer kan ook van invloed zijn op de gegevensverzameling. “Regen of zware bewolking kunnen het bijvoorbeeld moeilijk maken om bepaalde gebieden te identificeren of nauwkeurige gegevens te verzamelen,” aldus Vadillo.
Andere factoren om rekening mee te houden zijn:
Hoogte en hoek van de vlucht: Het observeren van objecten of gebieden van belang vanaf een te grote hoogte kan van invloed zijn op de precisie die nodig is om nauwkeurige gegevens te verzamelen;
Snelheid: Door zo dicht en langzaam mogelijk bij het oppervlak te vliegen, kunt u meer informatie verzamelen;
Obstakels: Het vooraf identificeren van obstakels is een cruciaal onderdeel van het plannen van een veilige vlucht.
Hoe inspecties in raffinaderijen uit te voeren
Voordat een inspectie kan beginnen, moet een code van veilige werkpraktijken worden opgesteld en geïmplementeerd, die voldoet aan de huidige interne, externe en toepasselijke regelgeving met betrekking tot de taak.
De implementatie van drones voor fabrieksinspecties stelt Vadillo in staat om:
Plannen en organiseren van vliegroutes, verzamelen van waardevolle informatie in het proces;
Preventief onderhoud uit te voeren tijdens routine-inspecties;
Identificeren van potentiële storingen of zwakke punten in de infrastructuur;
Onderhoudsplannen te ontwikkelen die gericht zijn op het oplossen van verschillende problemen binnen de fabriek.
Na inspectie van de vereiste installaties wordt een voorlopig rapport opgesteld met beelden van alle geïdentificeerde anomalieën. Dit wordt bereikt door de verzamelde gegevens voor te leggen aan de exploitanten van de fabriek, die deze vervolgens analyseren en vervolgens strategieën ontwikkelen om specifieke problemen aan te pakken.
Het analyseren van verschillende aspecten van de raffinaderij gebeurt meestal met thermografiesoftware, die nauwkeurige en relevante gegevens oplevert, zoals temperatuurbereiken, metingen en drukberekeningen. “Vaak beginnen we met het analyseren van de gegevens nadat alle vluchtroutes zijn voltooid of wanneer de klant tevreden is met wat al is verzameld,” merkt Vadillo op.
Drones vernieuwen de olie-industrie
Het succes van dronetechnologie binnen de olie-industrie heeft de manier waarop bepaalde taken worden uitgevoerd geherstructureerd. Inspecties worden nu veiliger en efficiënter uitgevoerd, waardoor raffinaderijbeheerders veel geld besparen. UAV-programma’s hebben betrouwbare en betaalbare oplossingen geboden aan verschillende ondernemingen. Naarmate de drone-technologie zich verder ontwikkelt, proberen industrieën van over de hele wereld UAV’s in hun dagelijkse werkzaamheden op te nemen.
Drones veranderen de manier waarop overheidsinstellingen en verschillende industrieën het publiek bedienen. Hoewel drones al vroeg voet aan de grond hebben gekregen in de openbare veiligheid, verkennen ondernemende overheidsinstellingen en bedrijven hun gebruik op andere gebieden, van transport en openbare werken tot planning en milieudiensten. DJI heeft voortdurend samengewerkt met verschillende bedrijfsteams bij de integratie van dronetechnologie, R&D, het opzetten van educatieve programma’s en het aanbieden van hands-on training.
Lekdetectie en -reparatie (LDAR) Sniffer 4 D Soarability
Traditionele uitdagingen bij LDAR
->Personeel kan tijdens een lekonderzoek worden blootgesteld aan giftige gassen. Met traditionele instrumenten kan de volledige omvang van het lek niet worden vastgesteld.
-> De activiteiten moeten vaak worden stilgelegd om problemen in de installatie aan te pakken of inspecties uit te voeren, wat waardeverlies tot gevolg zou hebben.
-> Gespecialiseerde detectieapparatuur is duur en moeilijk te manoeuvreren en te bedienen.
Hoe drones helpen bij LDAR
-> Grote gebieden bestrijken in een paar dronevluchten om efficiënt te testen op lekkages en de omvang van het lek te bepalen.
-> Aanzienlijke kostenbesparingen bij de aanschaf van detectieapparatuur door gebruik te maken van wendbare gasdetectoren met payload op drones.
-> Gedigitaliseerde live streams van de voortgang van de detectie helpen teams het lek te visualiseren en snel te handelen om het aan te pakken.
Bron: DJI
No responses yet